Post Top Ad

Post Top Ad

Monday, 2 October 2017

Sukan Para ASEAN ke-9 Kuala Lumpur 2017 (Kem Renang Malaysia)

Baru baru ini telah berakhirnya Sukan Sea ke-29 dan Sukan Para ASEAN ke-9 yang menyaksikan Malaysia menjadi tuan rumah untuk edisi kali ini. Berikut beberapa "laporan peribadi" saya mengenai kem renang para negara di Sukan Para ASEAN Kuala Lumpur 2017. (Kerana saya bertugas untuk cover acara renang sepanjang Sukan Para ASEAN 2017)

********************************************************************

Perenang negara, Fraidden Dawan memenangi pingat emas dalam acara 400 meter gaya bebas S10 di Pusat Akuatik Nasional Bukit Jalil pada Termasya Sukan Para ASEAN ke-9 Kuala Lumpur sebentar tadi. 

Fraidden merekodkan masa (4.48) saat iaitu mengatasi rekod peribadinya sebelum ini (4.55) saat yang dicatat pada tahun 2015 dalam termasya dwitahunan sama di Singapura. 

Fraidden mengatasi pencabar terdekatnya, Tangkilisan Steven Sualang dari Indonesia untuk pingat perak dengan catatan masa (5.01) saat, manakala untuk pingat gangsa dimenangi oleh perenang dari Thailand Punsiri Suphat yang mencatat masa (5.20)saat. 

(PHOTO CREDIT TO SPORT247)

Kemenangan pada hari ini merupakan catatan terbaik peribadi beliau dalam acara tersebut setelah mencatat masa (4.50) saat sebelum ini pada Sukan Para Asia 2010 di Guangzhou, China. 

Selain itu, Fraidden menyatakan, ia adalah pingat emas peribadinya yang dipertahankan sejak tahun 2009 lagi. 

Fraidden menyatakan, ia bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan dalam usaha mempertahankan pingat emas tersebut untuk lima kali berturut turut sejak 2009.

Anak jati Bintulu, Sarawak itu mula mewakili negara pada edisi 2005 di di Manila, Filipina

"Untuk termasya Sukan Para ASEAN ke-9 ini, saya sudah berusia 30 tahun. Sudah pasti faktor usia sedikit sebanyak menjadi cabaran utama saya kerana beberapa pencabar lain adalah lebih muda berbanding saya.

"Jadi saya perlu mengerah lebih tenaga untuk mencapai sasaran pingat emas saya kali ini" kata anak jadi Sarawak itu. 

Bagaimana pun, Fraidden masih belum boleh berpuas hati dengan pencapaiannya setakat ini kerana masih mempunyai dua lagi acara yang bakal disertainya pada 22 September ini. 

Fraidden akan turun dalam acara 200 meter gaya bebas S10 dan acara 50 meter kuak dada S10. 

(PHOTO CREDIT TO UTUSAN)

********************************************************************

Fraidden mengakhiri saingan Termasya Sukan Para ASEAN dengan pencapaian cemerlang apabila berjaya  memungut keseluruhan 2 pingat emas dan 1 pingat gangsa dalam acara 400 meter gaya bebas S10 (emas), 200 meter individu medley (emas) , 50 meter kuak lentang S10 (gangsa).


"Fraidden Dawan dan Mohd Adib Iqbal menunjukkan prestasi terbaik mereka iaitu diluar jangkaan sepanjang Sukan Para ASEAN kali ini.........." Jurulatih, Li Xin Xin. 




1 comment: