Post Top Ad

Post Top Ad

Saturday 30 November 2013

Surat Si Banduan

Pengalaman jadi cerita..tu la yang aku manfaatkan daripada pengalaman aku..hari tu aku nekad nak jadikan surat antara aku dan banduan ni sebagai speech aku untuk persuasive speech untuk subjek effective speaking..entah kenapa aku ni maberiya sangat la kan nak bercakap pasal banduan segala..aku rasa aku minat membaca artikel2 ni semua..sekadar bahan bacaan tak salah kan..sekurangnya aku blaja daripada pembacaan aku tentang dunia yg berbeza dengan kehidupan normal aku..

Paling best bila speech aku untuk haritu mendapat markah paling tinggi dalam kelas untuk persuasive speech..alhamdulilah..penuh semangat aku menyampaikan..bak YB menyampaikan propaganda hahaha!

speech aku ni actually last minute punya buat..esok nak present, malam tu baru la sebok nak perah otak nak mengarang..saje nak buat ayat sendiri kali ni..tapi ada la aku ambil fakta dari sumber2 bacaan aku..seronok bila buat tajuk yg aku suka..

*tapi ni adalah skrip asal..tapi bila baca aku dah ubah2..tapi tak sempat nak ubah dekat sini..nanti da ubah aku upload entry lain kayy!

"KIKIS PANDANGAN SERONG MASYARAKAT TERHADAP GOLONGAN BANDUAN"

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada Puan Bariah Ismail,Penjaga masa yang dihormati dan saudara serta saudari yang hadir pada hari ini.Berdirinya saya di sini pada hari ini adalah untuk berkongsi sedikit informasi.Tajuk saya pada hari ini adalah kikis pandangan serong masyarakat terhadap banduan.Banduan..Apa yang terlintas di fikiran anda apabila mendengar gelaran itu?.Sudah pasti pelbagai jawapan yang muncul di  fikiran anda bukan?.Ya..Apa jua jawapan anda adalah tidak salah.Kerana kita manusia terlahir dengan pandangan dan pendapat yang berbeza.Cuma yang membezakan pendapat kita adalah kebenaran atau kesilapan sesuatu jawapan itu.

            Sebelum saya melanjutkan bicara saya yang seterusnya,adalah lebih baik saya mengenalkan dahulu definasi atau siapa itu si banduan.Seperti anda semua ketahui,banduan adalah seseorang yang telah disabitkan di makahmah atas sesuatu kesalahan yang mereka lakukan.Setelah ditetapkan hukuman,mereka akan dihantar ke penjara untuk menghabiskan sisa hukuman mereka di sana.Terdapat dua jenis kategori jenayah iaitu jenayah kolar biru dan jenayah kolar putih.Jenayah kolar biru adalah jenayah yang berat seperti membunuh,merogol,dadah dan sebagainya.Manakala jenayah kolar putih pula merupakan jenayah yang melibatkan kelas atasan biasanya seperti pecah amanah dan rasuah.Apa jua jenis jenayah yang mereka lakukan adalah hal kedua.Yang utama di sini adalah,mereka semua tetap mendapat hukuman atas kesalahan mereka.

            Tetapi pada hari ini,apa yang ingin saya ketengahkan di sini adalah,saya ingin memujuk anda semua selaku masyarakat supaya tidak terus memandang hina terhadap golongan ini.Dapat dilihat dengan jelasnya masyarakat pada hari ini sering melontarkan tomahan terhadap golongan banduan ini.Langsung tidak memikirkan kesannya terhadap si banduan itu.Terus memandang mereka seperti parasit.Tahukah anda semua para hadirin dan hadirat..Dengan layanan masyarakat seperti ini sebenarnya akan menjadi salah satu faktor penyumbang kepada kegagalan golongan tersebut kembali menjalani hidup sebagai individu yang bebas. Tersepit dengan situasi tersebut dan cabaran hidup di luar yang sukar ditangani menyebabkan ada antara mereka kembali kepada cara hidup lama yang menghumban semula mereka ke penjara buat kali seterusnya.

            keadaan ini berlaku juga akibat keengganan orang ramai memberi ruang atau peluang kedua kepada bekas banduan menempatkan diri dalam masyarakat.Masyarakat harus faham bahawa bekas banduan telah menebus kesalahan melalaui hukuman yang mereka jalani di penjara.Jika undang-undang telah membenarkan mereka menjalani kehidupan sebagai seorang manusia yang bebas, mengapa kita pula harus menyekat peluang kedua mereka untuk membetulkan haluan hidup?.Fikir-fikirkan lah saudari serta saudara.

            Siapa kata banduan ini langsung tidak berguna? Para banduan juga telah dibekalkan persediaan bagi berdepan cabaran hidup sebenar apabila bebas kelak.Tempoh berada di dalam tahanan bukan saja kesempatan untuk membetulkan jalan songsang yang dilalui sebelum ini, bahkan peluang melengkapkan diri dengan kemahiran untuk dimanfaatkan."Kalau macam tu bolehlah buatkan sepasang kasut untuk saya.." itulah titah permintaan Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah yang berkenan menerima menghadap bekas banduan, Salleh Talib di Istana Iskandariah pada tahun 2006 yang lepas.Salleh Talib merupakan banduan yang paling lama menerima hukuman penjara di negara ini.Iaitu selama 30 tahun 11 bulan atas kesalahan rompakkan bersenjata pada tahun 1976.Sepanjang Salleh dalam tahanan,dia telah mendalami ilmu pembuatan kasut.Anda sendiri lihat..Jika Raja Muda Perak sendiri tidak memandang enteng terhadap si banduan,mengapa harus kita?.Sebenarnya banduan ini ada kebolehan tersendiri, namun mereka memerlukan bimbingan dan pendedahan agar ia dapat dimanfaatkan dengan cara yang betul apabila mereka menjalanai hidup sebagai manusia bebas di luar nanti.Masyarakat lah yang menjadi pembimbing kepada mereka sebenarnya.


            Ayuh saudara saudari..beri lah ruang dan peluang kepada si banduan ini untuk meneruskan kehidupan.Beri peluang kepada mereka.Jika benar mereka bersalah,hukuman akan mengadili mereka jika tidak di dunia..Hukuman akhirat pasti menanti mereka.Saya cuma memujuk anda untuk tidak terus memandang negatif terhadap golongan ini.Saya akhiri perbicaraan kita pada hari ini dengan rakaman video ini..Dan ini merupakan situasi sebenar yang saya lalui sebelum ini.Semoga menjadi renungan kepada kita yang masih mampu menikmati kehidupan di luar ini.Minta dijauhi..Assalamualaikum.
            

*okayy sebenarnya ni slide show












No comments:

Post a Comment