Post Top Ad

Post Top Ad

Tuesday, 22 September 2015

Backpacker vs Pakej percutian. Mana satu lebih baik?

Kebanyakkan antara kita memang mengidamkan percutian yang sempurna. 

So, kepada golongan ini, adalah digalakkan untuk memilih percutian secara berpakej. Percutian pakej sudah pasti menjanjikan  sebuah percutian yang sempurna.

Kamu boleh mendapatkan pakej percutian di agensi-agensi yang berdaftar di merata tempat.


TETAPI. apakah perbezaan antara backpacker vs pakej percutian. Mana satu lebih baik?


1.      Destinasi & Lokasi

Kamu tidak perlu risau mengenai destinasi dan lokasi jika kamu bercuti secara pakej  kerana destinasi nya telah ditetapkan oleh agensi itu sendiri. Ke manakah lokasi pilihan yang akan dituju sudah lengkap ada di dalam list agensi tersebut. 

Kamu hanya perlu ikut sahaja ke mana agensi akan bawa.

Berbeza pula dengan percutian secara backpacker, jika kamu mengamalkan percutian secara backpacker, kamu selalunya tidak mempunyai destinasi pilihan yang tetap. 


 “A good traveller has no fixed plan and is no intent on arriving”. 



Mungkin destinasi utama menjadi tujuan tetap kamu, tetapi kadang kala akan ke destinasi lain yang tidak pernah dirancang malah ke destinasi yang langsung tidak pernah kamu terfikir untuk pergi.

2.       Masa

Percutian secara pakej sudah pasti menjimatkan masa. Bermula daripada permulaan pengangkutan sehingga lah ke pengangkutan pulang, masanya telah ditetapkan. Jadi kamu tidak perlu risau dengan masalah masa. Semuanya akan pantas.

Tapi, satu kelemahan pakej adalah, kamu akan terikat dengan masa. Percutian secara pakej selalunya secara berkumpulan jadi kamu tidak boleh mengikut masa atau kepala kamu sendiri. Kamu harus mematuhi tempoh masa yang telah ditetapkan. Jika kamu diarahkan untuk berhenti di satu tempat selama 1 jam, maka kamu harus menepatinya bagi mengelakkan sebarang kerumitan kepada orang lain.

Dari segi masa, memberi kelebihan kepada backpacker. Di mana, kamu tidak perlu terikat dengan masa atau dengan sesiapa pun. Kamu bebas untuk bergerak tanpa perlu risau. Kerana kamu bergerak secara sendiri. So, suka hati kamu lah nak pit stop berapa lama pun!

3.      Pengalaman

Percakap soal pengalaman, percutian secra pakej dilihat memberi kurang pengalaman kepada kamu kerana kamu akan merasakan diri kamu dimanjakan oleh agensi kamu kerana semuanya telah disediakan.

Berbeza pula dengan pengalaman melalui backpacker, kamu akan dapat banyak pengalaman baru yang akan mendewasakan kamu. Mengajar diri kamu untuk menjadi seorang yang lebih berani dan matang dalam membuat sesuatu keputusan. 

Sebagai contoh, jika kamu sesat di satu tempat, kamu harus belajar survive sendiri tanpa bantuan sesiapa pun melainkan diri kamu sendiri. 


4.     Bajet

Betul lah kata orang, percutian dengan pakej ni lebih menjimatkan kerana semua telah termasuk dalam pakej seperti ticket masuk ke lokasi dan bayaran makan.

So, kamu tidak perlu risau sangat mengenai bajet melalui percutian kerana semua bajet kamu terkawal.

Bajet untuk backpacker pula tidak menentu. Kamu harus menyediakan duit sampingan takut-takut kamu terlebih bajet nanti!

p/s : Saya lebih selesa bergerak secara backpacker kerana paling penting tidak terikat dengan masa!

So, sebagai kesimpulannya, terserah kepada kamu untuk memilih percutian mengikut keselesaan yang kamu mahukan. 

No comments:

Post a comment