Post Top Ad

Post Top Ad

Sunday 9 August 2015

Review Filem To The Fore



This time aku nak review pasal Filem ''To The Fore'' sebuah filem mandarin yang mula ditayangkan di pawagan seluruh Malaysia bermula 6 August 2015.


Ini bukan lah kali pertama aku menonton filem berbahasa mandarin atau filem cina. Boleh dikatakan kerap juga aku menonton filem cina di wayang. Jangan risau, subtitle kan ada.

Ok back to the main point. To The Fore merupakan sebuah filem yang mengentengahkan erti persahabatan dan impian.

Sebuah filem yang melibatkan beberapa buah gabungan production yang hebat. Filem ini juga melibatkan beberapa buah negara seperti Beijing, Itali, Switzeland, Korea dan banyak lagi. Scenary memang cantik lah sebab tidak hanya tertumpu kepada satu tempat sahaja.

Filem ini dibintangi oleh tiga orang hero iaitu Eddie Peng Yu-Yan (Ming), Shawn Dou Xiao (Tian) & Choi Siwon (Ji-Won).


Left (Tian, Ming, Ji-Won)


Filem ini berkonsepkan sukan. Sukan berbasikal menjadi motif utama filem ini.

Ming, Tian dan Ji-Won tiga orang yang datang daripada berbeza latar belakang dan memiliki personaliti yang sangat berbeza. Mereka bertemu dalam satu kem pemilihan Pasukan Radiant, sebuah pasukan yang baru ditubuhkan dalam misi mengejar kejuaraan.

Mereka bertiga mula menjadi sahabat sejak pemilihan tersebut. Ji-Won seorang yang memiliki personaliti yang lebih matang berbanding Tian dan Ming. Ji-Won juga lebih senior dan lebih arif di atas track berbanding Tian dan Ming. Ji-Wong banyak menjadi penasihat kepada Tian dan Ming kerana Ji-Wong lebih berpengalaman. Dia juga dipilih untuk menerajui Pasukan Radiant. Kekuatan, kepantasan dan disiplin yang dimiliki oleh Ji-Wong telah menjadikan dia sebagai pelumba akhir atau sprinter untuk pasukan.

Manakala Tian pula, memiliki personaliti yang agak cool dan pendiam . Tian dilihat kurang bercakap dan lebih suka menjadi pemerhati. Pada mulanya, Tian adalah seorang yang sukar untuk didekati. Tian dipilih untuk menerajui di tengah Pasukan Radiant.

Ming pula memiliki personaliti yang berbeza dengan Tian. Ming seorang yang periang (childish), peramah dan outspoken. Ming dilihat lebih banyak main-main dalam pasukan. Tetapi Ming tidak pernah mengecewakan pasukan, kerana Ming merupakan seorang yang memiliki keyakinan diri yang tinggi walaupun kadang-kadang over confident. Ming juga dilihat sering menukar plan Pasukan Radiant di saat akhir ketika di track. Namun, setiap kali pertukaran yang dilakukan, tidak pernah mengecewakan dalam usaha membantu pasukan menjuarai kemenangan. Ming mengambil posisi di second last sebagai back up kepada Ji-Wong. Ming selalu berpegang kepada "Jika memiliki keyakinan diri, ayuh lakukan". Walaupun dalam beberapa perlawanan Ming menghadapi kemalangan yang serius, namun, Ming dilihat tidak pernah berputus asa dan meneruskan perlumbaan dalam keadaan yang cedera.

Ji-Wong dilihat lebih banyak menguruskan urusan pasukan berbanding Ming dan Tian. Ming yang terkenal dengan nakalnya, kerap menganggu Tian. Tidak kira ketika di tempat mereka bekerja, di sesi latihan termasuk lah soal wanita pilihan. Dalam filem ini, Tian dan Ming telah meminati wanita yang sama iaitu Shiyao lakonan Wang Luodan.Shiyao juga merupakan pelumba basikal bagi pasukan wanita.

Tian dan Ming dilihat sering bersaing sesama sendiri dalam usaha merebut hati Shiyao. (di sini diselitkan banyak babak yang melucukan) Akhirnya salah seorang menjadi pilhan Shiyao. Siapakah?. Kena tengok sendiri filem ni.

Walaupun hanya seorang menjadi pilihan gadis yang mereka rebutkan, namun, ikatan persahabatan mereka tidak pernah terganggu dan bermasalah. Tian dan Ming masih mesra dan rapat seperti biasa.

Sedang kemenangan demi kemenangan menjadi milik Pasukan Radiant, pasukan ini terpaksa dibubarkan kerana kekurangan dana untuk meneruskan misi mereka.

Di sini bermula segala konflik antara mereka. Setelah menamatkan kontrak dengan Pasukan Radiant, tiga sahabat ini dipisahkan. Pengurus pasukan, Li lakonan Andrew Lin telah mencari pasukan baru untuk mereka. Sebelum Li bekerja sebagai penyelia kilang setelah membubarkan pasukan.

Ji-Wong, Ming dan Tian menanda tanggani kontrak dengan pasukan yang berbeza. Mereka bertiga menjadi rebutan banyak pasukan kerana ketiga-tiga mereka memiliki kekuatan masing-masing yang berbeza.

Ji-Won

Ming

Tian

Untuk perlumbaan seterusnya, Ji-Wong, Tian dan Ming akan hadir sebagai musuh di track.

Walaupun berbeza pasukan, persahabatan mereka masih baik seperti sebelumnya. Ming dan Ji-Wong silih berganti menjuarai perlumbaan. Namun, nasib berbeza menimpa Tian. Tian tidak pernah berpeluang menaiki podium sejak bersama pasukan baru. Tian mula merasa sedih dan down apabila melihat dua sahabatnya itu silih beganti menaiki podium kejuaraan.

Setelah berada di atas, Ming dilihat semakin liar. Ming menjadi seorang yang pemarah. Setiap kesilapan dan kekalahan pasti akan menjadi punca pergaduhan dengan rakan sepasukan sehingga suatu hari Ming terlibat dengan pergaduhan besar bersama pasukan kerana kalah. Akibat pergaduhan tersebut, Ming telah digelar "Pelumba Setan" oleh media.

Ji-Wong pula masih seperti biasa. Ji-Wong masih mengekalkan sifat professional nya dan sering menasihati Ming. Walaupun mereka bermusuh di track, tapi mereka masih baik seperti biasa di luar track.

Melihat keakraban dan populariti yang diraih Ji-Wong dan Ming, Tian merasa rendah diri dan tidak layak untuk bersaing dengan mereka.Pada satu majlis PC, Ming telah mendekati Tian sebelum meninggalkan Tian sebentar untuk PC, sekembalinya Ming, dia melihat Tian telah meninggalkan tempat tersebut.



Ming berusaha mencari Tian di jalan sekitar. Ming melihat Tian sedang bejalan di tengah hujan sendirian. Ming keluar daripada keretanya dengan membawa payung dan menyapa Tian. Walaupun Ming memiliki kereta, namun Ming tetap memilih untuk jalan bersama Tian dalam hujan. Di situ terlihat, Ming tidak langsung membezakan populariti yang dimilikinya kini dengan Tian. Ming tetap menganggap Tian sebagai sahabat.

Pasukan Radiant

Sehingga konflik semakin memuncak, akibat pergaduhan, Ming telah digantung daripada sukan berbasikal selama 9 bulan. Di saat ini, hubungan Ming dan Shiyao mula bermasalah kerana terlibat skandal. Ming mula down dengan keadaan dirinya pada ketika itu.

Tian pula semakin tertekan dengan posisi dirinya dalam pasukan apabila dia mula mendapat amarah akan digantikan dalam pasukan jika tidak meningkatkan prestasinya. Tian semakin gigih menjalani latihan dalam keadaan yang tertekan. Sehingga suatu hari Tian berjaya menjuarai banyak perlumbaan. Namun kejuaraannya meragukan Ji-Won kerana Ji-Won dan Ming merupakan handalan yang sukar ditandingi. Sebagai bekas rakan sepasukan, Ji-Won juga sudah tahu kemampuan Tian. Sehingga lah satu hari sebaik tiba di garisan penamat, Tian pengsan dan di bawa ke hospital. Tian disahkan mengambil dadah untuk stamina dan menambah denyutan jantungnya.

Ji-Won pula semakin merindui Ming untuk kembali ke track. Berbeza dengan Ji-Won, dia dilihat bermasalah dengan pengurus pasukannya. Ji-Won akhirnya keluar daripada pasukan apabila mendapat tahu pengurusnya merasuah dalam pertandingan bagi memenangi perlumbaan. Akibat rasuah tersebut, telah menyebabkan sahabat baiknya, Ming terlibat pergaduhan dan digantung 9 bulan. Ji-Won yang mengamalkan 'fair play' merasakan dirinya telah dikhianati.

Tian menjadi peneman setia Shiyao semasa hubungan Ming dan Shiyao bermasalah.

Namun, Tian telah menghilangkan diri setelah berita pengambilan dadah dia tersebar. Tian meninggalkan semuanya tanpa pesan.

Suatu hari Shiyao pula terlibat dalam kemalangan semasa perlumbaan kieren yang disertainya. Shiyao mengalami cedera parah dan terpaksa menerima hakikat, dia tidak lagi mampu berjalan apatah lagi mengayuh. Semasa perlumbaan, Ming telah datang dan menyaksikan Shiyao dalam keadaan cedera. Ming telah membawa Shiyao ke hospital dan Ming telah mengambil keputusan untuk mendermakan tendon tulangnya kepada Shiyao. Keputusan yang dibuatnya telah memadamkan masa depannya kerana Ming juga tidak mampu berlumba lagi dengan keadaan kakinya yang kini bertongkat.

Apa yang terjadi kepada Ji-Won, Tian, Ming, Shiyao pada akhirnya?. So pergi lah panggung terdekat, bayar RM 15, grab your pop corn and enjoy your movie!


"I never thought, winning can bring so much pressure"



(Sorry lah dah jadi aku cerita bukan review!)



















No comments:

Post a Comment