By, Sheril Ameera.
Dunia hari ini dilihat semakin galak dengan perkembangan
dunia media, antara medium yang popular adalah seperti, Facebook, Twitter, Instagram,
Youtube dan lain-lain. Fenomena ini menjadikan medium Blog sebagai salah satu
ikutan atau tren yang semakin
mendapat tempat di hati pengikut tegar dunia media.
Media merupakan satu kuasa yang mampu mengubah sesuatu
keadaan, termasuk gaya hidup seseorang. Media juga merupakan platform terbaik
untuk berkongsi apa sahaja minat dan pendapat sama ada untuk tujuan perkongsian
kebaikkan atau sebaliknya.
Blog bukan lah satu medium yang baharu, malah sudah lama
wujud dalam industri media, cuma kurang mendapat perhatian pengikut media
sebelum ini.
Mungkin sebelum ini, ramai berpendapat bahawa Blog merupakan
sebuah medium yang agak formal dan lebih terarah kepada penulisan berbentuk
ilmiah yang hanya sesuai bagi mereka yang lebih matang kerana cara penulisan
yang agak panjang dan tidak terlalu friendly.
Terutamanya, blog yang membincangkan isu-isu politik.
Namun, atmosfera dunia penulisan Blog dilihat semakin banyak
mengalami perubahan dan dapat diterima baik oleh masyarakt hari ini bukan
sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia.
Walaupun wujudnya medium media yang baharu namun, Blog dilihat masih mempunyai
kelompok pengikutnya yang tersendiri.
Fenomena kini menyaksikan ramai blogger pada hari ini bukan sahaja mahu berkongsi maklumat malah
menjadikan Blog sebagai medium untuk mencari pendapatan tambahan dengan turut
serta berkongsi iklan-iklan atau review
di Blog mereka.
Review blog
dilihat semakin menjadi tren dalam kalangan blogger,
antara review yang paling kerap dikongsi pada hari ini adalah seperti review product, tempat makan, hotel dan destinasi perlancongan.
“The world is a book,
and those who do not travel read only one page”. Berbalik kepada perpatah
tersebut, telah menjadi seperti satu tren di mana para blogger hari ini lebih kerap berkongsi destinasi percutian di Blog
mereka.
Menggembaraan mungkin merupakan satu cara untuk kita keluar
melihat dunia baru dan mencari sesuatu yang tidak pernah kita temui dalam kehidupan
sebelum ini.
Oleh itu, sumbangan media atau blogger terhadap perkembangan industri pelancongan amat penting
terutama sekali terhadap laporan yang bertanggungjawab mengenai isu pelancongan
dan pembangunan industri pelancongan.
Objektif utama media pelancongan adalah untuk mempromosikan
destinasi pelancongan di dalam dan luar negara.
Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementeri
Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, menunjukkan seramai 25.7 juta pelancong datang ke Malaysia pada tahun 2015.
Objektif lain media pelancongan dan blogger adalah untuk menyalurkan informasi-informasi pelancongan
kepada umum sekali gus mempengaruhi masyarakat merancang percutian.
Bukan sekadar blogger tegar
yang boleh melakukannya, malah, sesiapa sahaja hari ini dilihat mampu menjadi blogger untuk berkongsi maklumat kepada
pembaca.
Pekara pertama yang harus dilakukan oleh blogger adalah ke detinasi pilihan lalu
membuat review terhadap destinasi tersebut berpandukan pengalaman peribadi
mereka.
Berkongsi maklumat, tips, bajet, aktiviti dan banyak lagi melalui
pengalaman dengan gaya yang lebih santai dan disertakan dengan gambar-gambar
menarik sudah pasti mampu membantu menarik minat pembaca atau pengikut setia
untuk mula merancang percutian ke destinasi tersebut.
Menarik minat masyarakat memahami situasi destinasi
percutian yang ingin dituju sebelum pergi bercuti adalah penting.
Kelebihan kepada blogger
yang memiliki skill menangkap gambar
yang baik, mampu membangkitkan minat pembaca setelah melihat keindahan yang ditonjolkan
di sesebuah destinasi terutamanya di destinasi yang jarang mendapat perhatian
pelancong.
Seperti destinasi pelancongan di Eropah, Prague, mungkin
namanya tidak segah Paris, London, Rome, Amsterdam dan banyak lagi negara
Eropah yang sering menarik skop lensa kamera, namun, pelancong lupa akan
keindahan yang dimiliki oleh negara Prague yang terletak di Republik Czech ini.
Namun, dengan bantuan, para blogger mengetengahkan
keindahan sesebuah destinasi tersebut, mampu menaikkan nama destinasi yang
kurang mendapat perhatian sebaris dengan destinasi yang sudah terkenal.
Secara tidak langsung, pembaca akan melawat destinasi
tersebut dan menyumbang kepada industri pelancongan dalam negara atau luar negara
sekali gus membantu meningkatkan sektor ekonomi sesebuah negara.
Tidak kurang juga destinasi destinasi menarik di dalam Malaysia. Banyak destinasi menarik yang harus dilawati di Malaysia, bukan hanya menumpukan destinasi di luar negara sehaja.
Penulisan Blog juga mampu merangsang minat di kalangan
masyarakat untuk menjadikan budaya bercuti sebagai gaya hidup yang sihat buat
semua golongan.
Oleh itu, media baru seperti Blog merupakan cara mudah untuk
mendapatkan maklumat pelancongan yang terkini dan padat.
Selain blog, terdapat beberapa malajah pelancongan di Malaysia
yang mempromosi industri pelancongan seperti Majalah Santai, Libur, Gaya Travel
dan banyak lagi.
Kesimpulannya, secara dasarnya, peranan media terhadap
pembangunan industri pelancongan sesebuah negara adalah besar dan banyak
memberi kesan sama ada positif atau sebaliknya.
Media mampu menarik sejumlah
peminat dalam industri pelancongan, ini berikutan dengan cara penyampaian
dan persembahan menarik yang tonjolkan.
No comments:
Post a Comment