Post Top Ad

Post Top Ad

Thursday 10 November 2016

Tioman Island Clean-Up Day (TICD) (Part 1)



Baru baru ini saya berpeluang menyertai trip ke Pulau Tioman besemperna dengan Tioman Island Clean-Up Day (TICD). TICD bukan lah kali pertama diadakan. Malah, ini merupakan tahun keenam penganjurannya.


TICD merupakan satu kempen kesedaran mengenai penjagaan hidupan laut yang melibatkan divers dan penduduk tempatan terutamanya.

Seperti tahun tahun sebelumnya, penganjuran TICD mendapat sambutan memberangsangkan terutamanya daripada divers dan rakan media.

TICD 2016 menyaksikan seramai hampir 120 orang diver dari Malaysia dan Singapura telah mengambil bahagian dalam acara tahunan ini.

Fuhhh...Boleh tahan meriah TICD tahun ni dengan penyertaan yang agak ramai tu!

Dimeriahkan lagi dengan rakan media yang dijemput khas dari Kuala Lumpur. Selain mainstream media (Santai Travel Magazine, The Sun Daily Newspaper, 1twenty80 Magazine), pihak penganjur iaitu Berjaya Group, turut membawa blogger blogger dan media online (K-Network Media, Malaysiafoodies.com, www.ieyra.com, malaysiabackpackers.com, uw.com dan www.yazidizzat.com) dan wakil daripada Tourism Malaysia (TM) membantu dalam mempromosi kempen TICD ini.


So, biarlah saya bercerita bagi pihak media terlebih dahulu. Perjalanan kami pihak media bermula pada 20 October 2016 (Khamis), di mana kami berpeluang menginap semalaman di Berjaya Times Square Hotel, Kuala Lumpur.












Sangat selesa! Okayy pasal hotel ni, akan direview di entry yang lain.

Kami diberikan setiap satu bilik, masa check in pula bermula jam 3.00 petang. Manakala jam 3.00 pagi pula kami dikejutkan oleh WAKE UP CALLLLLLLL!!! hahaha!

Sebenarnya ramai juga yang tak sempat nak tidur malam tu sebab masing masing check in pon dah lewat malam selepas waktu kerja. So sempat juga lah menikmati berehat sementara di bilik hotel yang disediakan. Terima kasih pihak Berjaya. Memaang selesa bilik yang diberikan.

Jam 4.00 pagi kami mula berkumpul di Lobby Hotel bagi meet & greet beserta sedikit briefing mengenai TICD ni.


Kami turut dibekalkan dengan breakfast ringkas.

Dalam jam 5.00 pagi kami semua mula menaiki bas dan meneruskan perjalanan ke Tanjong Gemok Jetty. Sepanjang perjalanan memang sunyi sepi lah. Yalah, masing masing hentam tidur! Kumpul energy untuk bekerja nantinya.

Bila hari dah cerah tu, baru lah suasana bas mula bising sikit sebelum kami berhenti breakfast di kedai berdekatan. Perut dah berisi, badan dah segar, mula lah suasana excited tu!


Setelah menempuh perjalanan hampir 6 jam tu, kami tiba di Tanjong Gemok Jetty dengan selamatnya!




Sementara menunggu feri, masa ni lah kami ambil peluang untuk berkenalan sesama kami. Yalah, masa di lobby hotel, muka masing masing pon masih sembam, nak bebual pon terasa malas lagi. Ni dah mula fresh, baru lah kami mula berkenalan dan bergambar.






Ohh tak lupa! masing masing ligat post gambar mengenai TICD ni. Sebab ada contest gambar sehingga jam 2 petang hari tersebut. Siapa menang, akan ada hadiah menarik menanti!



GAMBAR GAMBAR CREDIT TO SEMUA MEDIA YANG TERLIBAT: Santai Travel Magazine, The Sun Daily Newspaper, 1twenty80 Magazine, K-Network Media, Malaysiafoodies.com, www.ieyra.com, malaysiabackpackers.com, uw.com dan www.yazidizzat.com, Tian, Wayne, Berjaya Group (semua yang telah berkongsi gambar. Tak ingat dah nak credit satu satu sebab dah banyak sangat gambar). TERIMA KASIH!



No comments:

Post a Comment